wtorek, 27 października 2015

16.09.2015

16 września rozpoczęliśmy kolejny dzień prac na wykopie. Byliśmy  pełni energii więc humor dopisywał. Chcieliśmy znaleźć prawdziwe skarby, ale znaleziska w pewnym sensie przewyższyły nasze oczekiwania. Zamiast średniowiecznych ozdób czy broni znaleźliśmy... elementy radia, dokładniej głośnika, rury metalowe (jedna wyglądała jak kierownica od roweru, albo żelazny łuk). Jednak w naszym krótkim doświadczeniu naukowym była to nowość i miła odmiana.
            Po około godzinie pracy przerwaliśmy ją, by wraz z niemiecką wycieczką zwiedzić Sobór Narodzenia Bogurodzicy monasteru Antonowskiego. Przydzielono nam przewodnika, który mówił po rosyjsku i którego słowa były tłumaczone przez dwóch tłumaczów, jeden przekładał na niemiecki, a drugi na polski. Dowiedzieliśmy się sporo o sztuce i metodach ozdabiania świątyń, a także na podstawie malowideł odrobinę o historii Rosji.
            Wczesnym popołudniem zjedliśmy obiad, po którym pojechaliśmy zobaczyć Grodzisko Rurykowiczów nad rzeką Wołchow – kolebkę rosyjskiej państwowości. Na miejscu wysłuchaliśmy wykładu o początkach władzy książęcej w Nowogrodzie i kształtowaniu się jego systemu politycznego. Mieliśmy także okazję zobaczyć prace konserwatorskie w Cerkwi na Nieriedice. Poznaliśmy metody pracy specjalistów zajmujących się odnową świątyni, a także jej historię. Kierująca pracami opowiedziała nam o roli renowacji cerkwi i ciekawostkach odkrytych w czasie prac.
            Po powrocie mieliśmy okazję wziąć udział w polsko-rosyjskiej konferencji naukowej. Odbyła się ona za sprawą naszych gospodarzy, pracowników Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu w Nowogrodzie. Po przywitaniu członków konferencji przez Dyrektor Elenę Toropową, rozpoczęła się główna część spotkania, czyli wystąpienia poszczególnych osób. Jako pierwszy głos zabrał koordynator projektu, Michał Jakubik, który przedstawił założenia, cele i planowane działania w ramach programu „Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży 2015”. Następnie pracownicy i studenci nowogrodzkiej uczelni zaprezentowali referaty związane z ich działalnością naukową. Dotyczyły one głównie badań archeologicznych w Nowogrodzie i Starej Russie, a także architektury i sztuki omawianych miejscowości. Po nich nastąpił czas na nasze wystąpienia. Zaprezentowaliśmy przebieg prac archeologicznych na stanowiskach w Byczynie i Ryczynie, w których braliśmy udział. Następnie Grzegorz Wieszołek przedstawił swoją pracę o polskich inżynierach i naukowcach, którzy wnieśli niemały wkład w rozwój państwa rosyjskiego. Natomiast ostatnie minuty należały do dr Magdaleny Przysiężnej-Pizarskiej, która podsumowała prace archeologiczne prowadzone w Nowogrodzie przez uczestników wymiany i podziękowała gospodarzom za znakomite ich przygotowanie. Całość przebiegła w miłej i domowej atmosferze, a po obradach udaliśmy się na wspólną kolację, zakończoną spotkaniem integracyjnym do późnych godzin nocnych.